woensdag 14 november 2012

Eerbiedige strontlucht

Op mijn wandeling van het parkeerter-rein bij de Gamma naar het stadhuis van Alphen aan den Rijn kwam ik vanmorgen zoals gewoonlijk langs het Joods Monument.
In het voorbijgaan, en vaker tijdens het even stilstaan, lees ik altijd de in klassieke letters uitgehouwen boodschap:

 ''WIJ GEDENKEN IN EERBIED
DE ALPHENSE JODEN
DIE DE DUITSE BEZETTER
HEEFT WEGGEVOERD
EN VERMOORD
1940 - 1945'.

Hieronder zijn de namen van 54 joodse oorlogsslachtoffers aangebracht.

Hoe is die eerbied te rijmen met de alles overheersende strontlucht die om mij heen hangt? De groenstrook langs de Laan der Continenten - waarvan op de website van 4en5mei.nl overigens wordt gemeld dat van daaruit de 54 joodse medeburgers werden weggevoerd naar Westerbork, terwijl die laan volgens mij in de jaren 90 is aangelegd - wordt blijkbaar gebruikt als openbare hondentoilet.

Er het mijne van denkend loop ik door, maar op de terugweg moet ik bijna kokhalzen van de smerige walm. En onwillekeurig denk ik aan die andere stank, die van de voortdurend rookspuwende crematoria-schoorstenen waarin de Joodse mensen in Auschwitz hun laatste dagen doorbrachten, de stank ik mij eigenlijk niet kan voorstellen.

Hondenstront: ook een manier om de gedachtenis levend te houden, kennelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten