maandag 15 oktober 2012

Gulden terug

Ik hoor wel eens om mij heen dat mensen terugverlangen naar de gulden. De PVV liet zelfs onderzoek doen wat daarvan de consequenties zouden zijn. Nou, die kan ik dromen.
Want wat zou er dan gebeuren? U weet nog hoe we met zijn allen in 2000 bezalmd zijn? Ons inkomen werd teruggerekend tegen een veel te lage omrekenkoers. Een salaris van 2400 gulden bruto was plotseling 1090 euro, terwijl het 1200 euro had moeten zijn. Maar een kopje koffie met niets erbij kostte in ene euro 2,50. Oftewel: VIJFENEENHALVE GULDEN. Voor iets dat aan produktiekosten 16 cent kostte.

Dus: we gaan terug naar de gulden. Een miljardenkostende operatie, want ons oude - zogenaamd versleten - geld is al vernietigd. Uiteraard word er weer een voor de consument onvoordelige wisselkoers bepaald. Daarnaast zou er voor uw inkomen gewoon een guldenteken gezet worden. Dus 1200 euro netto word 1200 gulden. De prijzen echter zouden wel verdubbeld worden. Uw kopje koffie in het restaurant kost dan minstens fl. 11,00.

Ik mag niet meer zeuren, zeggen weer andere mensen om mij heen. Ik moet niet meer rekenen in guldens. Nee, wat ik moet, dat is wakker worden uit die Europatendroom, die mijn nachtmerrie is geworden. Het liefst voordat ik een kopje koffie moet betalen met een biljet van honderd miljard euro. Da's pas koffie verkeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten