donderdag 17 november 2011

Geschokt

Dat alles dagelijks duurder wordt is een bekend gegeven. Bij de introductie van die euro voelde ik mij al van achteren door een olifant genaaid; ik moet nu nog dagelijks smeren met Sperti.

Hoeveel duurder zaken in de afgelopen 70 jaar zijn geworden, ontdek je pas als je oude kranten doorneemt. En oude kranten: die heb ik! Op zoek naar een exemplaar dat past in het tijdsframe van de tv-opnames die we zaterdag gaan maken, trof ik een exemplaar aan van De Telegraaf van 10 mei 1940. En, hoewel ik geen politicus ben, ik was geschokt. Niet door de over de volle voorpagina gesmeten inval der Duitsche Weermacht (daar ben ik al over heen), maar door een advertentie op de achterpagina.

De fa. Huf adverteert daar voor haar geheel lederen herenmolieres à raison van 3,95.
DRIE GULDEN VIJF EN NEGENTIG!

De 'leren' schoenen die ik mij kan permitteren -waar maar een fractie van een koe inzit - kosten  bij de Bristol of Scapino, als ik een keer mazzel heb, 39 EURO 50.

Drie gulden vijfennegentig is omgerekend € 1,79. Althans, dat was tien jaar geleden zo. Nu is het hooguit € 1,23. Leren schoenen, ook nog van mindere kwaliteit, zijn dus 2206% duurder geworden.
En dat terwijl mijn inkomen tijdens mijn werkzame leven op het nivo van 1940 is blijven steken. Misschien zie ik het verkeerd, maar volgens mij waren sommige dingen vroeger echt beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten