donderdag 21 juni 2012

Warmte


'Stookt u ook voor de vogels?', vraagt de woningbouwvereni-ging mij. Ik kan het mij niet voorstellen. WonenCentraal heeft immers al weer vele jaren geleden dubbel glas geplaatst. De link nodigt mij uit om de warmtescan op de website van de gemeente te gaan bekijken. Het opvallende carré waar ik woon is snel gevonden op de thermische luchtfoto.
Eerst geloof ik mijn ogen niet, denk ik nog dat ik bij een verkeerd huis zit te kijken. Maar nee, ik zie zelfs mijn autootje voor de deur staan. Ben ik echt die grote alarmrode vlek? Dan stook ik dus inderdaad voor de vogels.


Op de screenprint hiernaast sprankelt mijn hele dak in vrolijke kleuren, die volgens de legenda 'sterk' tot 'zeer ernstig' warmteverlies aanduiden. De onderste rode vlek is het rommel-hok boven het fietsenschuurtje, dat zelf grijs (niet waarneem-baar) is. De bovenste uitslaande brand is mijn woonkamerraam. De tuindeur is - net als de voor-deur - niet geïsoleerd, maar het grote raam is toch echt dubbel glas. In de hele wijk is alleen mijn huis voorzien van enorme rode vlekken. Weliswaar staan de piepkleine ventilatieroostertjes boven het raam altijd open, maar dat moest van de woningboer. Anders zou het water van de muren afdruipen. De ventilatiekoker in de keuken heeft alleen de instellingen 'uit' en 'orkaankracht' - reden om je, als het ding aanstaat tijdens het koken, met vallijnen te zekeren. Gek genoeg is bij de dakuitgang van die windtunnel niet de rode vlek te zien die ik verwacht had.

Een recentelijk bezoekje aan de woningbouwvereniging leert dat men daar de warmtescan nog niet gezien heeft. Verdere navraag leert dat men daar niet weet of er ook iets aan gedaan gaat worden. 'Wij doen onderhoud en renovatie het liefst projectmatig en niet individueel...'. Ik blijf dus nog wel een tijdje voor de vogels stoken... En terwijl ik dit schrijf belt de verhuurder. Mijnheer Welters meldt mij dat hij ook vreemd op keek van dit plaatje. Hij gaat mijn geval voorleggen aan de technische dienst. En stelt mij gerust... we wachten het af.

Ik had al niets meer met 'het milieu'. Niet sinds ik erachter kwam dat het zorgvuldig door mij op kleur gescheiden glas allemaal in dezelfde smeltbak terecht komt. En al helemaal niet meer sinds op de Oranje Nassaulaan en de Kennedylaan altijd alle stoplichten op rood staan en pas op groen gaan als ik bijna stil sta, terwijl er geen kruisend verkeer is. En maar remmen. En maar optrekken. Nee, dat is goed voor het milieu. Met deze warmtescan er bij, die laat zien dat mijn 'geisoleerde-en-dus-huurverhoging-' woning kennelijk staat af te fakkelen als een booreiland, loop ik niet meer warm voor energie/milieu-sparende maatregelen.


1 opmerking: